Spelutveckling är något som är ganska avancerat men som är hyfsat lätt att förklara. Tekniken kan vara svår för en lekman att förstå men lika svårt är det kanske inte att följa processen steg för steg.
Vad är spelutveckling?
Spelutveckling är den kedja av händelser som ligger bakom ett spel. Samtliga spel du kan köpa är produkter av spelutveckling. Hur mycket utveckling som ligger bakom ett spel kan variera kraftigt. Med dagens programvara skulle Tetris inte ta lång tid att utveckla medan ett spel som Skyrim: Elder Scrolls kan kräva tusentals nedlagda timmar.
Precis som att forskning kostar mycket pengar så gör
även spelutveckling det, vilket spelföretaget Sega förklarar i artikeln. Faktum är att spelutveckling liknar forskning till stor del. Man tar den befintliga kunskapen (om hur man åstadkommer den bästa grafiken och övrig utveckling till dags dato) för att sedan försöka förbättra ännu mer. Det kan handla om små färgnyanser som förbättras eller att ljudet ger mer resonans.
Vem blir spelutvecklare?
Spelutvecklare kan vem som helst bli. Det krävs egentligen ingen formell utbildning utan tror man på sin egen förmåga kan man starta upp ett företag och börja utveckla. De stora spelutvecklarna (exempelvis Activision eller EA) anställer spelutvecklare som har beprövad erfarenhet och ibland även utbildning. Just datorbranschen är unik på så sätt att utbildning inte alltid är nödvändigt då folk kan prova sig fram.
Spelutvecklare är så gott som alltid programmerare. Programmerare formaterar koder som datorn ska tolka som uppmaningar och sedan utföra önskad aktion. I det här fallet utvecklar programmerare koder för karaktärer att röra på sig och för miljöer att vara dynamiska (såsom att vattnet i floder ska röra på sig).
Vill man bli spelutvecklare är därför olika programmeringslinjer på universitet eller högskolor ypperliga att gå. De bästa spelutvecklarna är de som har passion och är villiga att lära sig allt. Därför är det bra om du kan öva hemma på sådant du har svårt för, det kommer gynna dina färdigheter.
Grafiken är bland det viktigaste
I många spel som försöker vara verklighetstrogna är grafiken bland det viktigaste. Att se ett suddigt äpple kan rentav vara plågsamt för en spelare. Så kallade buggar (glitches på engelska) är också något som stör. Då kan stora delar av grafiken försvinna. I spelet Simpsons: Hit and Run försvann ibland hela staden under en spelsession och man såg bara karaktären åka ungefär som på moln.
Precis som i en film är handlingen viktig, det vill säga att spelaren har roligt åt det som sker.