Vad är det som gör ett spel populärt och kan man mäta ett spels popularitet?
Många spelar spelet
Populus är latin för folk och det är därifrån begreppet popularitet härstammar. Det är något som folket i stort ägnar sig åt, eller i varje fall en stor kategori av människor. Just dator- och tv-spel är populärt bland barn och tonåringar. Bland vuxna, i det här fallet personer som är 20 eller över, är det ofta männen som spelar spel.
Det finns olika sätt att mäta hur pass många som spelar spelet. Den statistik som man förmodligen tänker först på är hur många exemplar av spelen som säljs. Den här statistiken är dock något vansklig då den inte talar om hur många som använder just det exemplaret eller om det spelas alls.
Det är lättare att mäta hur många som faktiskt spelar spelet när det rör sig om onlinespel. Då kan man svart på vitt få fram siffror över hur pass många som faktiskt spelar spelet genom att mäta hur unika användare som är uppkopplade till servern över exempelvis 24 timmar.
Baccarat är ett populärt kasinospel och hos Unibet Live Baccarat kan du spela det. Om du gör det blir det aningen mer populärt, med tanke på att varje individ räknas!
Dess underhållningsvärde
När vi spelar ett spel vill vi få något i gengäld. Vi vill glädjas över att vinna och bli ledsna över att förlora. När vi spelar spel utsöndras dopamin och vi får en extra kick om det går bra för oss. Barn och tonåringar får lättare dessa kickar vilket gör att de snabbt blir beroende av att spela ännu mer. En vuxen kan hantera sina känslor bättre och tar inte så illa vid sig om det går dåligt i en virtuell fotbollsmatch. Barnet kan dock börja gråta åt nederlaget.
Fördriva tid
En del spelar spel bara för att fördriva tid och inte för att de egentligen är så engagerade. Det finns många spel som inte kräver någon större arbetsinsats av spelaren. Sådana här spel kan gillas av framför allt vuxna som kanske har barn och hem att ta hand om. Att då lägga energi på ett tv-spel är inte prioritet 1 precis.
TV-spelsbranschen går snabbt framåt och vi överöses med stora mängder reklam för speciellt spel som folk längtat efter i åratal. 2018 års flaggskepp var ”Red Dead Redemption 2” och det hade folk längtat efter i 8 år sedan föregångaren kom 2010.